Sabtu, Jun 11, 2016

Review : Gerai No 9 (Tanjung Dawai).

Hai! Hari ni dah pergi jauh (Sarawak) untuk belajar punya pasal. Haha. Bukan apa, dah masuk  semester baru dah kan, kena bersiap sedia dengan mental dan fizikal yang kuat.Maaf ya kalau blog ini kembali berhabuk, sebab semester baru ini akan bertmbah sibuk dengan pelbagai aktiviti, maklumlah dah dalam bulan puasa lagi kan, tak lama lagi nak raya (excited bukan main).  Baiklah, aku (maaf jika bahasa sedikit kasar sebab selalu panggil Fea je kan) nak review satu tempat makan di Tanjung Dawai. 

Sebenarnya, tok aku dia cakap ada teringin nak makan di Tanjung Dawai, berdekatan dengan jeti tu. Apa lagi, aku, maksu dan makcik aku pun ambil keputusan untuk singgah jalan-jalan di sana. Sebelum puasa kan? Sempatlah kami ambil angin sebentar di sana. Tok aku ni suka shopping tau. Dia pantang jumpa kedai-kedai, memang dia akan borong habis lah. Aku ni jenis suka berjalan je, nak shopping pun beli skincare je. Haha!  Sampai je kat sana, kami terus pergi dalam kedai yang jual makanan kering macam ikan kering, sotong kering. Aku jenis suka tengok orang jual je. Nak beli macam malas pulak.  

Lepas habis je membeli, aku dan makcik aku pergi ke satu kedai yang jual air tebu. Aku ni suka sangat la air tebu. Tambah-tambah lagi bila air sejuk-sejuk pulak. aduh! suka betul. Aku beli satu je sebelum kami makan kejap lagi. Maksu dan tok aku dah bersiap untuk makan. Siap pilih lagi gerai mana yang depa suka makan. Aku jenis suka makan, tak kisah ler nak makan apa pun, janji makanan. Sampai je kat tempat makan, aku order laksa dengan nescafe ais. Laksa dia sangat sedap. Kuah pekat. Memang jarang lah nak jumpa kuah laksa dia pekat. Selalunya cair je kan. Apa lagi, makan dengan berselera lah. 

Sambil makan, kami sempat lagi ambik beberapa keping gambar nak buat kenangan. (Actually, aku tak suka sangat nak selfie). Layankan saje lah. Masa tu air pasang. Sampaikan basah seluar aku masa makan. Tapi air tak adalah naik sampai dekat meja kami makan tu. Adalaa dalam percikan air tu je. Aku makan mee udang jugak. Ya Allah.hanya tuhan je yang tahu betapaa sedap gilaa mee udang dia. Udang dia fresh, besar dan sangat lembut. Makan je rasa cair dalam mulut. 

Memang korang tak akan rugi kalau korang makan kat sini. Sangat berbaloi. Disebabkan maksu aku nak makan nasi goreng, aku bedal lagi. Aku kalau pasal makan, memang makan sungguh. Sebab kita bayar kan? Lagipun aku rasa tak elok la nak membazir pulak. Kesian makanan tu. Dekat RM60 jugaklah kitaorang makan masa tu. Tapi semua gembira sebab seafood dia sangat segar. Baru tangkap lagi. 


Gembira bukan main kakak aku ni. Hehe..

Ni lah kedainya. :)





2 comments

11 Jun 2016 5:41 PTG

Selamat menyambung semester :)

22 Jun 2016 10:45 PG

kalau kakak balik, selalu dia ajak abah datang sini, makan tepi laut...

Catat Ulasan