Wednesday 23 August 2017

Movie Review : Amityville The Awakening

Dah sarapan ke belum? Masa entri ni ditulis, aku masih belum makan. Aku ni kerja makan je sebab praktikal di sekolah pakai tenaga banyak. Nak mengajar, suara kena kuat, budak bergaduh dalam kelas, semak kertas budak dan hasil kerja budak. Memang penat, tapi seronok, lagi-lagi kalau ajar kelas belakang. Haha..macam-macam terjadi. 

Bila rasa penat + tension, aku pun ajak lah member aku, Dania. Dia ni kaki jalan, sama macam aku jugak. Yelah kan, bila lagi nak jalan. Pagi sampai petang aku busy dengan sekolah. Malam pulak nak siapkan rph lagi, dengan bahan bantu mengajar. Penat tu tak payah cakaplah. Ada je sampai tak tidur malam. Tapi aku ni jenis tidur awal. Haha, tak adalah mengantuk sangat. 

Cerita ni aku tengok minggu lepas. Waktu tu Dania cakap lah, kita tengok movie ni waktu malam, aku ni penakut sikit. Tapi sebab aku nak jugak tengok sebab aku tak pernah tengok cerita berdasarkan kisah benar.Aku dengan dia ni kuatkan jugaklah semangat nak tengok. Harga tiket dalam RM13 macam tu laa sebab hari minggu kan? Aku pun siap tengok dia order popcorn lagi. Ye lah, boleh laa makan masa tengok movie. Cerita banyak yang best. Tu yang rambang mata nak pilih. 

Bila masuk je cinema, aku dengan dia duduk seat tepi sekali, senang nak keluar. Bila movie dah start, apa lagi, part yang creepy + seram tu, Dania asyik maki aku la sebab terkejut. Aku pun maki balik. Haha, seriously cerita ni banyak part yang buat aku luruh jantung. Aku janji tak kan tengok dah cerita ni. Seram nak mampos! Bagi aku tak seram sebab tak ada hantu, cuma part sound effect dia tuh, aduuh. Banyak kali dah Dania termaki cerita tuh. Bukan kami saja, semua yang ada dalam tu pakat maki habis. Haha..
                                                             Amityville: The Awakening Poster

Okey, ceritanya bermula begini..
When some footage dating back to 1976 is discovered, the case of the haunted house in Amityville is reopened. An ambitious woman who is working as a television news intern seizes the opportunity to advance her career and is soon leading a team of journalists, clergymen, and paranormal researchers into the house, but she may have unwittingly opened a door to the unreal that she will never be able to close.  Belle, her little sister, and her comatose twin brother move into a new house with their single mother Joan in order to save money to help pay for her brother's expensive healthcare. But when strange phenomena begin to occur in the house including the miraculous recovery of her brother, Belle begins to suspect her Mother isn't telling her everything and soon realizes they just moved into the infamous Amityville house.

Sinopsis ringkas, aku translatekan balik.

Belle ni mempunyai abang kembar (James) dan seorang adik (Juliet). Mereka berpindah rumah atas sebab tertentu dengan harga yang murah. Mak diaorang (Joan) berpindah di situ dengan harapan James sembuh dari koma akibat terjatuh dari bangunan. Sudah 2 tahun James koma dan Belle seolah-olah sudah putus harapan bahawa abangnya akan mampu hidup lagi. Sepanjang tinggal di situ, keajaiban mula berlaku kerana James mula sedar dan mula berkomunikasi dengan mereka. Belle pula semakin kusut kerana rakan-rakannya takut untuk berbual disebabkan dia berpindah di rumah berhantu itu. Adakah Belle berjaya melepaskan diri? Benarkah kejadian pembunuhan enam ahli keluarga itu berlaku?  Semua akan terjawab bila korang tonton cerita ini. Aku bagi 5/5 bintang weh!

Selamat menonton :) 

Post a Comment

Popular Posts