Wednesday 8 February 2023

Skincare: Sunscreen yang best untuk oily skin



Assalamualaikum. Malam ini akan aku kongsikan beberapa sunscreen yang aku pakai agak bagus untuk kulit oily. Aku sebenarnya banyak try and error tambah-tambah lagi kalau kulit jenis oily, memang cepat rimas. Tak sampai tengah hari pun kulit dah berkilat. Seriously, aku akan rimas. Baiklah, untuk kulit oily, korang sepatutnya kena cari suncreen yang ada matte finishing, tak pun senang kata kena ada whitecast sikit. Sebab sunscreen yang tak ada whitecast ni selalunya jenis cream dan agak thick dekat kulit. Sunscreen macam tu sesuailah untuk kulit dry. 

Maaf tau aku tak dapat nak share sunscreen yang best untuk kulit dry dan combination sebab aku pun bukan kulit jenis tu. Jadi, korang kena banyak try and error sendirilah. Sejujurnya kulit aku dah banyak kali meragam sebab nak cari sunscreen yang sesuai. Tiny bumps akan naik banyak jugak dekat leher. Tak best lah kan. Jadi, kalau aku dah berjaya cari sunscreen yang sesuai, aku tak akan tukar dah. 

Sunscreen yang best yang aku suka guna adalah suncreen Biore dan suncreen Skintific yang spray tu. Kalau yang biasa punya rasa panas sikit. Tak selesa. 


1. Sunscreen Biore UV Perfect Milk Moisture




2. Sunscreen Biore Perfect Protect Milk Cool




3. Sunscreen Dermaction Plus Solar Barrier by Watsons



4. Skintific Barrier Protect Serum Suncreen




5. Skintific All Day Light Suncreen Mist Spray




6. Loreal UV Serum Protector Matte & Fresh



7. Skin Aqua Super Moisture Gel




Baiklah, setakat ini sahaja entri aku pada kali ini. Kepada yang kulit oily, aku cadangkan sunscreen yang macam ni tau. Kalau korang pakai sunscreen Wardah, aku rasa kurang sesuai sebab Wardah dia lebih tebal sikit. Lagi sekali aku tekankan, aku hanya share sunscreen yang aku pernah pakai sahaja. Selebihnya korang kena try and error sendiri tau. Sebab korang je tahu sunscreen mana yang sesuai untuk kulit korang. Bye!

Sumber gambar: Google Images

3 comments:

  1. perlu guna sun screen sbb cuaca dah kembali panas skrg...

    ReplyDelete
  2. Cuya baru try Biore Uv tuu... tkthu la keberkesanannya sebab biasa powder Cuya mmg dh ada SPF.

    ReplyDelete
  3. tak pernah try lg semua brand di atas. masih guna sunplay

    ReplyDelete

Popular Posts