Tuesday, 21 June 2022

Movie Review: KKN Di Desa Penari (2022)

 



KKN di Desa Penari adalah filem seram Indonesia tahun 2022 yang diarahkan oleh Awi Suryadi berdasarkan cerita viral berjudul sama karya SimpleMan. Film produksi MD Pictures serta Pichouse Films ini dibintangi oleh Tissa Biani, Adinda Thomas, dan Achmad Megantara. KKN di Desa Penari tayang perdana di bioskop Indonesia pada 30 April 2022. Film ini sempat dijadualkan akan tayang pada 19 Mac 2020 dan 24 Februari 2022. Namun, keduanya dibatalkan kerana pandemik Covid-19.

Sinopsis 

Nur (Tissa Biani), Widya (Adinda Thomas), Ayu (Aghniny Haque), Bima (Achmad Megantara), Anton (Calvin Jeremy), dan Wahyu (Fajar Nugraha) melaksanakan KKN di sebuah desa terpencil. Namun, mereka sama sekali tidak menyangka bahwa desa yang mereka pilih bukanlah desa biasa. Encik Prabu (Kiki Narendra), ketua kampung telah memperingatkan mereka untuk tidak melewati batas gapura terlarang. Beberapa hari di desa tersebut, mereka mulai merasakan keanehan. Bima mengalami perubahan sikap dan program KKN mereka akhirnya berantakan.

Mereka pun mendapatkan teror sosok penari misterius menyeramkan. Mereka meminta bantuan Mbah Buyut, dukun setempat. Sayangnya, mereka terancam tidak bisa pulang dengan selamat dari desa yang dikenal dengan sebutan desa penari tersebut. 

Pelakon

Tissa Biani sebagai Nur
Adinda Thomas sebagai Widya
Achmad Megantara sebagai Bima
Aghniny Haque sebagai Ayu
Calvin Jeremy sebagai Anton
M Fajar Nugraha sebagai Wahyu
Kiki Narendra sebagai Pak Prabu
Aulia Sarah sebagai Badarawuhi
Aty Cancer sebagai Bu Sundari
Diding “Boneng” Zeta sebagai Mbah Buyut
Dewi Sri sebagai Mbah Dok
Andri Mashadi sebagai Ilham

REVIEW

Filem ni aku tengok masa nak dekat-dekat habis waktu tayangan dah. Aku malas nak tengok awal-awal, mesti wayang tu dah penuh. Jadi, lebih baik aku tengok bila orang pun dah makin sikit. Aku pun bukan jenis berebut nak tengok awal-awal, haha. 

Oh ya, cerita ini untuk yang peminat seram seperti filem Munafik tu aku rasa mesti korang tak akan feel seram tu, sebab cerita ni bukanlah cerita yang macam tu. Still ada jumpscare, tapi tulah, dia tak banyak. Ada part lawak jugak. So, korang kalau nak tengok, taklah rasa hambar. Cuma aku rasa kecewalah sebab part yang Nur jumpa pak cik tua tu diorang cut. Sedangkan bagi aku, tak menjadi kesalahan pun kalau cut part tu. 

Aku tak kisah pun kalau diorang cut mantera ke, adegan yang tak sepatutnya ke sebab kategori filem ni P13, tapi aku masih tak faham kenapa perlu cut part Nur jumpa orang tua tu? Patutlah aku rasa pelik, dekat fyp Tiktok banyak je ada, tapi bila dah sampai Malaysia, dia tak ada pulak. Aku jadi sedih kejap haha. Iyalah, sebab aku bayar kot. Tapi tak mengapalah, kalau nanti ada versi full, aku akan tengok balik. Cuma nanti aku tak tengoklah nanti part yang pelik-pelik tu. Kalau tak ada yang tu pun aku faham dah jalan cerita. 

Part yang aku rasa aku ada feel seram tu, bayangkan, korang masuk alam bunian, tapi korang tak dapat balik, ha begitulah. Sebab dunia diorang dengan dunia kita berbeza. Jadi sebab itulah kalau korang masuk ke dalam hutan, jangan celupar. Aku pernah je hiking masuk dalam hutan, ada banyak persoalan tapi aku banyak diam je. Nak cakap pun, biar dalam hati. 







Aku terkilan jugak sebenarnya kalau aku jadi Nur. Bayangkan kau nak fix semua benda, tapi dah terlambat. Kawan-kawan kau pun dah tak dapat balik dah. Menyesal pun tak berguna. Tapi, aku tak salahkan Nur 100%. Kawan-kawan Nur pun patut peka dan tahu tempat sebegitu ada pantang larang, tak boleh buat sesuka hati huhu. Nanti memakan diri sendiri. 

Aku masih menunggu cerita ni ada yang upload, sebab aku boleh tengok lagi. Rating aku bagi 7/10. Korang dah tengok? Korang boleh komen tau. Aku nak tahu jugak pendapat korang suka ke tak cerita ni. 

Terima kasih tau sudi singgah. 

4 comments:

  1. best kan cerita ni, based on true story

    ReplyDelete
  2. sama lah, nak tunggu dah habis tayang dekat cinema baru tengok sebab ada yang kena cut.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setakat ni tak ada yang full version lagu huhu. Tak tahu mana nak cari

      Delete

Popular Posts