Tuesday 28 June 2022

Movie Review: Mat Kilau: Kebangkitan Pahlawan (2022)

 



Synopsis

Mat Kilau

Mat Kilau, Tok Gajah and other Malay warriors rose up to fight against the British colonisers who occupied Pahang in the 1880s. The British had raked the lands of its riches for their own gain and interfered with the religion and customs of the Malays. Watch the bravery and sacrifices of the warriors in defending their beloved land and people.


Language: Malay

Subtitle: English / Malay

Classification: P13

Release Date: 23 Jun 2022

Genre: Action / Biography / Drama

Running Time: 1 Hour 58 Minutes

Distributor: Skop Production

Cast: Adi Putra, Beto Kusyairy, Fattah Amin, Johan As'ari

Director: Syamsul Yusof

Format: 2D


REVIEW

Aku sebenarnya nak cuba tengok filem lain dulu dekat wayang. Tapi dah maksu aku ajak nak tengok Mat Kilau, aku pun tak sampai hati pulak nak tolak kan, haha. Aku pun iyakan sajalah. Kami tengok berenam. Dengan anak maksu sekali. Budak kecik boleh tengok ya. Janji kena ada spare makanan dengan air. Takut meragam pulak. 

Sepanjang filem ni berlangsung, memang aku rasa tak cukup tau dua jam tu. Lebih-lebih lagi bila part berlawan-lawan tu. Fuh! Walaupun bagi aku agak rushing sikit, tapi dia punya shot tu cantik sangat. Aku suka dengan gaya penceritaan dia. Ada part sedih jugak gais. Aku tak boleh nak tengok anak-anak, orang tua mati kena bunuh macam tu je. Sebab nak mempertahankan negara daripada penguasaan British waktu tu. 

Korang bayangkanlah orang zaman dulu nak mempertahankan tanah yang diorang pijak. Jangankan kita sampai dijajah semula. Ni lah semangat patriotisme yang kita nak. 

Aku sangat suka dengan watak Awang dalam cerita ni, mula-mula aku terfikir adakah dia yang jahat, rupanya dia ada sebab buat macam tu. Macam ada plot twist sedikitlah dalam cerita ni. Korang pun tak terfikir akan ada gunting dalam lipatan dalam filem ni. Aku pun agak terkejut jugaklah. 


Part yang paling aku suka adalah, diorang berlawan dengan silat tau. Zaman dulu terkenal dengan silat. Aku suka ketangkasan diorang menentang musuh dengan silat ni. Walaupun diorang tak banyak senjata hebat, namun keyakinan pada Allah lah yang diorang pegang, diorang dapat mengusir Inggeris keluar dari tanah diorang. 

Aku tak nak bagi spoiler banyak tau, kalau korang nak tengok, korang boleh tengok dekat pawagam yang berdekatan dengan korang sekarang. Pengarah cakap, filem ni tak kan keluar di Astro First, so sila pergi pawagam ya. Sokong filem lokal kita. Kalau berkualiti, apa salahnya kan?

Sekian sahaja entri aku kali ini

4 comments:

  1. Ramai beri rating yang baik untuk Mat Kilau. Masih belum ada kesempatan nak pergi tengok

    ReplyDelete
  2. ammi dah tengok masa 2 hari raya haji haritu. Ammi siap nangis lagi sbb entahlah tiba2 rasa goosebump dan lantaklah...nangis je

    ReplyDelete

Popular Posts