Friday 4 August 2023

Pertama kali buat test.

Assalamualaikum. Kali ini aku nak ceritakan bagaimana aku terpaksa merelakan diri untuk tadah buat test. Haha. Sebenarnya, aku ni jarang sakit. Kalau sakit pun sekadar yang light-light saja. Tak pernah sakit yang seteruk covid tu lah. Alhamdulillah. 

Ada post aku sebelum ni, seminggu sebelum mengundi family aku kena covid. Tapi aku gagahkan diri jugaklah jauhkan diri jangan bagi jangkit sebab aku pun bekerja. Risau nanti kalau dah terkena, lambat pulak nak sembuh. Kita hanya boleh cegah dari awal sajalah. Tapi kalau dah ditakdirkan nak terkena jugak penyakit tu, nak kata macam mana kan.. hadap je lah. 

Seingat aku lah, aku pernah demam teruk waktu 2020. Awal Januari. Lepas tu tak lama terus PKP. Kita pun duduk di rumah saja. Tak pergi mana. Jadi kesihatan pun terjaga. Memang aku akui, aku pun jarang sakit sepanjang tempoh PKP tu. Cuma tahun lepas saja aku banyak batuk dan sakit tekak. Tu pun berjangkit pada budak kecik. Virus budak kecik ni jangan dibuat main, sekali kena, lama tu nak baik balik. 

Nak dijadikan cerita, aku mula rasa tak sedap badan lah dalam 3 minggu lepas. Aku ni takut sebenarnya nak pergi klinik. Risau kena tahan wad. Seboleh-bolehnya aku tak mau langsung pergi. Hanya makan ubat di rumah saja. Tapi memandangkan aku ni batuk tak lega-lega, sampai rasa sesak nafas, aku pun gagahkan diri jugak pergi klinik. 

Aku sampai tak masuk kerja tau pagi tu. Dapat MC. Punyalah tak larat. Doktor pun siap bagi appointment untuk aku follow up nanti. Risau jadi apa-apa dekat aku kan. Siap kena buat influenza test. Aku tak pernah buat apa-apa test sebelum ni, cuak lah sikit. Sekali kena jolok hidung tu, nak menjerit lah jugak. Sampai berair mata aku. Rasa macam nak demam. Suhu badan aku waktu tu 37.1. Silap hari bulan demam balik tu. Tu yang doktor bagi ubat demam siap-siap. Keputusan test tu negatif. Sebelum ni, aku ada buat test covid dekat rumah. Nasib lah negatif. 

Sekarang ni, segala vitamin semua aku bedal. Nak cepat sihat. Sekarang ni, aku masih batuk. Nak bernafas pun rasa susah sikit. Mesti makan masa punya nak sembuh. Tak apalah. Sakit tu penghapus dosa. Aku harap, sakit ni cepatlah lega. Aku dapat teruskan buat kerja dengan selesa. Amin. 

Sekian saja untuk hari ni. Bye! 

4 comments:

Popular Posts