Sunday 12 December 2021

Harga Repair Screen Laptop Pecah



Hai korang, maafkan aku lah sebab aku tak update entry blog ni. Aku pun dah tak tahu nak tulis entry apa lagi. Musim cuti ni memang aku nak rehat secukupnya. Malas nak keluar rumah tambah-tambah musim Covid ni kan. Better duduk rumah je lah layan TV. 

Aku terdetik nak ceritakan pengalaman aku bagaimana laptop screen aku pecah. Sebenarnya dia hanya notebook saja. Notebook kecik yang aku guna masa waktu belajar dulu. Aku guna dia selama 5 tahun. Masalah disk D aku hilang pun pernah. Sampai buat assignment kali kedua ha. Speaker pun penah nak rosak. Sebab storage dia kecik, so dia tak dapat nak support.

Nak dijadikan cerita, aku dah selesai upload semua bahan assignment, dokumen penting dalam tu. Masa aku nak letak dia, tiba-tiba notebook aku jatuh dan screen dia pecah. Kaca bertaburan dekat lantai. Aku panik tak tahu nak buat apa. Notebook Asus tu agak mahal. Ayah aku beli dalam RM1k lebih gitulah. 

Aku cuba kutip balik bekas kaca yang pecah tu. Memang berdarahlah tangan aku. Aku terdiam kejap. Pada masa yang sama, ayah aku masuk bilik. Memang agak marahlah dia. Tengok screen notebook aku pecah macam tu. Aku pun bukannya sengaja. Last-last ayah aku pun ajak lah aku pergi kedai untuk repair screen laptop yang pecah tu.

Kami pergi satu kedai laptop yang berdekatan dengan rumah. Sebenarnya nak kata dekat tu taklah. Kedai ni memang main dia. Kalau kedai kecik-kecik pun hantar dekat sini. Ayah aku pun cuba tanya dekat pekerja dekat situ boleh baiki ke tak sebab notebook ni touch screen tau. Agak sayang kalau tak baiki. 

Pekerja tu cakap, boleh baiki, tapi kena sedia dalam RM3k lebih gitulah  Aku pun dah boleh agak dah harga baiki memang akan mahal macam tu. Jadi ayah aku cakap, nanti bila rasa nak baiki baru pergi kedai ni balik sebab aku masih ada laptop lain untuk buat kerja. Lagipun screen dia pecah, masih boleh nampak, cuma tak boleh nak touch saja lah. 

Aku pun angguk je. Dalam hati sangat sedih dengan laptop tu. Sampai sekarang pun notebook tu tersadai tak guna. Cuma bukak bila nak main game Plant vs Zombie je. Aku harap aku ada rezeki lebih nanti nak baiki screen laptop yang pecah tu balik. Amenn...

Okey, setakat ini sahajalah entry kali ini. Bye!

7 comments:

  1. Kalau sampai 3k baik beli lt baru aje

    ReplyDelete
  2. Setuju dengan komen wak, kalau harga repair 3k, better beli baruuu. Kakak saya beli laptop baru bulan lepas, harga dalam 2.5k ajeee.

    ReplyDelete
  3. Mahal sangat skrin sampai 3 ribu.

    ReplyDelete
  4. Mahal juga nak baiki skrin notebook tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. haah tulah. ni pun macam terpikir nak ke tak baiki balik laptop tu

      Delete

Popular Posts