Friday 18 February 2022

Cara Tambah Followers di Blog Cara Aku



Selamat malam semua. Hari ini aku nak share beberapa cara yang aku selalu buat untuk tingkatkan followers dekat blog aku. Kebanyakannya meningkat sekitar tahun 2012-2013 macam tu. Sebab masa tu, aku baru berjinak-jinak nak berblog kan haha. 

Aku mula menjinakkan diri dalam blog ni bila maksu aku suruh aku buat. Masa tu baru Tingkatan 4, masih noob lagi lah kan dalam dunia blog ni haha. Ayat pun masih berterabur lagi. Banyak yang aku buat draf saja. Macam malu ayat aku masa dulu-dulu. Okey, baiklah. Akan aku kongsikan tips macam mana nak tambahkan followers dalam blog. Ini cara aku tau. 

1. Banyak join Giveaway.


Yang ini sedia maklumlah, aku dulu banyak join giveaway. Bukan senang nak mula dari kosong sampailah followers aku angka cantik macam ni haha. 444! Korang join saja Giveaway yang penganjur buat. Lagi mudah, senang. Trafik blog pun akan meningkat dengan sendiri nya. 

2. Banyak komen dekat blog orang.


Yang ni amik masa sikitlah. Proses dia agak lama jugak tau. Sebab korang kena baca entri-entri dan lepas tu kena komen. Sebab nak bagi owner blog tu tahu bahawa korang ni wujud gituh. Lagi best kalau owner tu komen balik. Boleh kenal-kenal. Secara tak langsung, korang boleh tambah kawan.

3. Banyak blogwalking. 


Blogwalking ni memang kena rajin. Pergi terjah blog orang, tinggalkan jejak dekat chatbox. Dekat blog aku ni tak ada chatbox. So iyah, nanti aku akan usahakan untuk letak chatbox di blog ini semula. Boleh aku tahu siapa yang rajin stalk aku. Wakakakakak. :)


4. Jadi sponsor giveaway.


Yang ni cara yang paling berkesan. Aku dulu pernah jadi salah satu sponsor di blog Syira Lokman. Berpusu-pusu followers masuk. Macam pisang goreng panas tau. Followers aku dalam 200++ naik jugak 300++. Banyak kan. Jadi berbaloi. 

Okeylah, sekian sahaja tips dari aku. Jika korang nak tanya apa-apa, drop saja komen dekat bawah okey.  

8 comments:

  1. Ya dahulu banyak tinggal jejak di kotak chat (chaybox). Sekarang rajin tinggal komen. Wah hendak letak balik kotak jejakyl ya?

    P.S: Masuk balik sini sudah tukar rupa kulit blog NN ini. Tahniah rajin tukar.

    ReplyDelete
  2. Semua tips ni memang berhasil. Tq untuk tipsnya :)

    ReplyDelete
  3. bil follower abam kie masih kekal sejak 2 bln lps. nampaknya skrg org dah x minat folo memolo ni. sedih sgt2. huhuhu...

    ReplyDelete
  4. yes yes yes, orang tak tahu kewujudan blog kita jadi kita kena la aktif bersosial hehe

    ReplyDelete

Popular Posts