Saturday 5 February 2022

Jenazah Covid-19 Menangis I Aku Kena Badi Mayat Ke?


Selamat malam semuanya. Semoga terus diberkati dan berbahagia selalu. Baiklah seperti korang nampak dekat tajuk post aku kali ini, aku nak sharelah satu kisah yang aku rasa agak seram tapi kisah ini terjadi dalam hidup aku. Aku tak tahulah kalau korang pernah alaminya atau tak. Kalau korang pernah alami, korang boleh drop komen dekat bawah okey. 

Kisah pertama ini aku ambil dari Youtube yang aku tonton. Kisah ini bukan kisah benar hidup aku tau. Cuma aku nak sharelah untuk korang supaya sentiasa berhati-hati dan amalkan doa di mana sahaja korang berada. Baiklah. Aku tengok satu channel dekat Youtube ini. Katanya dia ceritakan balik kisah seram ni daripada seorang subscriber dia.

Covid-19, nama virus yang tak asing lagi dah bagi seluruh dunia. Satu dunia terkesan dengan penyebaran wabak ini. Bukan setakat di Malaysia sahaja. Berjuta-juta orang mati setiap hari. Dari anak kecik, remaja, dewasa dan juga warga emas. Cubalah korang bilang. Memang kematian disebabkan Covid ini terlampau banyak. Wad ICU pun penuh. Sehinggakan pihak KKM pun lumpuh. Tenaga kerja kurang. Ada yang dijangkiti juga. 

Namun, setiap kejadian yang berlaku pasti ada hikmahnya. Aku tak nafikan sejak kes ini meningkat, aku kerap kali rasa tertekan. Nak keluar pergi mana-mana pun rasa paranoid. Kalau kita tak berjaga-jaga, kita juga mungkin akan dijangkiti. Di samping kita menjaga kesihatan, kita juga digalakkan untuk mengambil vaksin. Kita ambil sebagai usaha dan ikhtiar. Semoga kita semua dijauhkan dari virus ini. Amin.

Okey berbalik pada cerita, salah seorang penggali kubur dan pembawa van jenazah ini kerap kali membantu untuk menguruskan jenazah yang terkorban akibat Covid-19. Dikatakan pada waktu itu tiada orang yang menggantikan Ali (bukan nama sebenar). Jadi Ali pun datang melaksanakan tugas seorang diri. 

Ali komited melaksanakan tugasnya. Di pertengahan jalan menuju ke kubur, Ali merasakan bahawa jenazah tersebut sedang menangis. Jenazah itu bersuara,

"Saya tak nak mati....abang tolonglah saya.." 

Tetapi, Ali mendiamkan diri dan menyedapkan hati. Mungkin hanya mainan perasaannya sahaja. Alhamdulillah, jenazah pun telah selamat dikebumikan. Setibanya Ali di rumah, Ali masih lagi terdengar suara-suara yang sayu itu. Ali cuba mengucap dan mengambil air wuduk untuk solat. 

Malam itu, Ali bermimpi bahawa jenazah yang telah disemadikannya itu telah datang dan merayu kepadanya supaya tidak mengebumikannya. Jenazah itu berkata,

"Abang, kenapa tanam saya? Saya tak nak mati lagi..."

Ali pun terkejut lalu terbangun. Pada hari itu, Ali pun mendapatkan rawatan perubatan Islam. Menurut ustaz yang merawat Ali, ustaz itu mengatakan bahawa Ali ini berkemungkinan terkena badi mayat. Jadi, ustaz tersebut merawat Ali sehingga Ali pulih.

Baiklah, berdasarkan kisah tadi, aku pun mahu share kisah yang terjadi dalam hidup aku 21 tahun yang lalu. Masa tu, aku dalam umur 5 tahun tak salah. Moyang lelaki aku meninggal. Aku tengok jenazah dia buat kali terakhir. Entah apa yang aku rasa masa tu. Menangis pun tidak. Biasalah budak kecik kan..

Bila jenazah moyang aku selamat dikebumikan, aku pun tidurlah macam biasa. Cuma yang aku peliknya sebelum nak tidur, aku rasa macam satu benda yang berpusing-pusing tau. Dan lepas itu, aku dibawa dekat rumah moyang aku tu. Setiap malam aku jadi macam tu. Siap mimpi moyang aku lagi. 

Boleh dikatakan, aku kerap menangis bila waktu malam. Aku tak tahu kenapa jadi macam tu. Bila waktu pagi, ada ayah aku tanya kenapa aku menangis waktu malam tu, sambil tangan aku tunjuk dekat tingkap rumah kami, aku pun jawab aku tak tahu. Malam keesokkannya, aku jadi lagi. Menangis tak tahu apa punca. Aku nak cuba ceritakan tentang benda yang berpusing tu. Tapi, biasalah budak kecik, mana reti nak cerita. 

Agak lama jugak lah aku alami benda ni. Jadi mungkinlah aku terkena badi mayat. Sebab itulah kot orang tua-tua pesan budak kecik tak boleh rapat sangat dan tengok jenazah. Takut terkenalah kot. Alhamdulillah, sekarang aku dah okey. Cuma aku simpan cerita ini untuk kenangan. Semoga arwah moyang aku dicucuri rahmat. Aminn...

8 comments:

  1. good post 😊 would you like to follow each other? if the answer is yes, please follow me on my blog & i'll follow you back. https://camdandusler.blogspot.com

    ReplyDelete
  2. Seram pula dengar.. Tu la selalu dengar badi mayat jangan buat main. Lagi lagi yang ada anak kecl tak boleh dekat dengan jenazah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. kan. sebab itulah sekarang ni kalau orang meninggal kita tak pergi pun.

      Delete
  3. cemas pula baca cerita gini. tapi tak dinafikan covid ni buat sis rasa takut juga. lagi2 bila fikir anak2

    ReplyDelete
  4. Wah begitu rupanya kesan badi mayat.Tq share!

    ReplyDelete
    Replies
    1. welcome. haah. ada kesan terhadap orang lain-lain. tapi yang nilah yang kita rasa

      Delete

Popular Posts