Wednesday 19 January 2022

Tips Menabung Emas dengan Maybank



Hai korang. Aku harap urusan korang dipermudahkan dan semoga kejadian bencana banjir dapat surut dengan segera. Amin. Aku rasa terharu kerana masih ada rakyat Malaysia yang berhati mulia dapat menolong masyarakat lain yang kesusahan.

Okay baiklah. Entri kali ini aku nak kongsikan bagaimana aku beli dan simpan emas di Maybank. Aku sejenis kurang sikit simpan barang kemas di tangan. Takut hilang. Jadi aku simpan di bank sahaja. Lebih selamat dan terjamin.

Rupa-rupanya, Maybank menawarkan simpan emas serendah RM10 sahaja. Jadi korang dah boleh simpan emas dengan kadar harga yang sangat murah bagi yang tak mampu beli 1 gram setiap bulan. Macam aku, aku pun tak mampu setiap bulan beli 1 gram. Jadi aku beli mana yang mampu sahaja.

Langkah-langkah korang nak simpan emas di Maybank.

1. Log in di Maybank2u. Pastikan pakai laptop ya, kalau pakai apps dia tak keluar.

2.Search perkataan WEALTH

3.Akan ada option open Miga-i Gold Investment. Tekan Apply Now

4.Di situ korang kena masukkan amaun RM10 sekurang-kurangnya untuk nak activate akaun. Macam aku, aku masukkan RM100. Memang hajatnya nak simpan RM100 setiap bulan untuk emas sahaja.

5.Masukkan no tac atau secure2u. Macam aku, aku dah guna secure2u, jadi kena bukak apps di phone untuk allow kan transaksi. Kalau guna no tac, check no tac di phone

6.Isi no tac atau allow transaksi dan selesai. Korang dah berjaya simpan emas.



Ini sebagai contoh sahaja. Berikut adalah contoh emas yang aku dah beli hari ini. Harga emas akan sentiasa berubah-ubah ya.

Setakat ini sahaja entri aku untuk kali ini. Jika korang ada apa-apa pertanyaan, aku kongsikan video ini bagi korang mudah faham macam mana nak buat ya.



16 comments:

  1. nice juga, boleh buat semua under maybank2u je. thanks

    ReplyDelete
  2. Tq info.. Baru tau. Esok sampai office nak cubalah.

    ReplyDelete
  3. Replies
    1. sama2. sangat berguna kak. kita pun baru je tahu. nak konsisten simpan emas

      Delete
  4. Jangan lupa bayar zakat bila cukup haul

    ReplyDelete
  5. Macam macam maybank perkenalkan sekarang ni. yang MAE pun belum sempat explore lagi. Btw, terima kasih share.

    ReplyDelete
  6. Suka dengan info tentang investment macam ni.
    Thank you for sharing..

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama2. hehe. inshallah kita akan buat tips lagi

      Delete
  7. aida memang menabung emas.
    tapi emas fizikal la :) dari 2015 - 2020 memang beli gb atau dinar.
    masa tu 1 dinar rm800+ je. now da rm1000+.
    tapi mulai tahun 2021, da beralih pula kpd 916, emas hiasan diri la pulak, nurin.
    thn ni tak pasti, nak continue dgn emas or not. lom decide :)
    emas ni utk jangka masa panjang = berbaloi sgt.

    usaha yg bagus ni, nurin. teruskan!

    ReplyDelete
    Replies
    1. wah okay lah dah menabung emas. Nurin baru nak mula. Jadi agak merangkak2 jugak lah sebab tak beli 1 gram terus

      Delete
  8. TQ for the tips sis. Boleh cuba ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. welcome hehe cubalah nanti waktu gaji boleh beli

      Delete

Popular Posts