Hai semua pembaca blog sekalian. Pejam celik, pejam celik sudah kita menghampiri akhir bulan 1. Sudah tidak terasa bukan, masa berlalu dengan amat pantas. Semoga tahun ini berlalu dengan memberi manfaat dan menyimpan memori sebanyak mungkin.

Seperti yang kita tahu, kegunaan cili dalam masakan Melayu sudah tidak asing lagi. Rasa tidak lengkap sesuatu masakan sekiranya tidak diletakkan cili merah, cili hijau, cili boh, dan cili giling seumpamanya. Seolah-olah cili ini memberikan impak yang besar dalam setiap masakan. Betul bukan? 

Tahukah anda, cili atau nama saintifiknya adalah Capsicum spp adalah sayuran yang berbuah. Cili juga mempunyai nama panggilan yang tidak asing lagi iaitu lada atau cabai. Kedua-dua ini merujuk kepada sayuran yang sama. Jadi, anda tidak akan keliru lagi sekiranya nama atau label sayuran ini terpapar di pasaraya kerana ianya membawa maksud yang serupa. 




Bagaimana cili menghasilkan rasa pedas? 

Kandungan capsaicin yang ada di dalam cili ini membuatkan lidah kita terasa pedas apabila kita memakannya. Kandungan ini juga amat hot selling kerana sangat tinggi permintaannya dalam pembikinan rempah. 

Asal-usul cili

Cili dikatakan berasal dari Mexico dan juga Amerika Selatan melalui penanaman baka liar. Apabila penanaman ini berjaya, barulah cili diluaskan ke negara-negara Eropah yang lain. Permintaan terhadap sayuran cili ini semakin hebat terutama kepada negara yang beriklim tropika sesuai dengan perubatan mahupun masakan.

Dikatakan juga, cili ini dibawa masuk oleh orang Portugis dan menjangkakan ianya akan menjadi sistem barter yang berbaloi sama seperti lada hitam pada ketika itu. Oleh itu, cili dibawa masuk ke negara India pada kurun ke 15.

Manfaat cili kepada kesihatan badan

1. Rasa pedas cili dapat meningkatkan aliran darah di dalam badan sekaligus mengelakkan risiko darah beku.

2. Jika mahu menurunkan berat badan, maka makanlah cili kerana sayuran ini dapat meningkatkan metabolisme badan dan mengeluarkan peluh dalam membakar kalori.

3. Cili juga dapat membantu menyihatkan jantung yang lebih baik 

4. Dengan peluh, akan membaiki sistem penghadaman kita. Sebab itu, tidak pelik jika seseorang itu makan pedas akan terus ke tandas untuk membuang air.

5. Dapat mencegah kanser

6. Meningkatkan hormon dan pada masa yang sama dapat mengurangkan rasa depresi.

Cara Menghilangkan Rasa Pijar Cili Di Tangan

Tangan kita akan terasa pijar kerana terdapat capsaicin yang terkena reseptor tangan kita. Reseptor ini merupakan deria yang ada di dalam tangan kita. Reseptor ini merangsang deria sakit. Jika terkena lidah akan terasa sakit dan apabila terkena tangan, tangan akan terasa pijar. Begitulah. 

Capsaicin ini tidak larut air. Jadi apabila kita cuba mencuci tangan dengan air apabila terkena cili, maka rasa pedih tangan itu tidak hilang. Tetapi, capsaicin ini larut dalam lemak atau minyak. Justeru, berikut adalah beberapa cara untuk menghilangkan rasa pijar di tangan selepas memegang cili.

1. Menggunakan susu.

Susu mengandungi satu protein yang dipanggil casein. Melaluinya, ia akan memutuskan rantaian dan ikatan dengan capsaicin yang berada di reseptor kulit tersebut. Oleh itu, sebelum mencuci tangan dengan air sabun, cucilah dengan susu terlebih dahulu.

2. Menggunakan minyak

Jika tiada sabun di rumah, maka gunalah minyak. Tambahan pula, susu sekarang akan terasa membazir jika mahu gunakan dengan kuantiti yang banyak. Tidak berbaloi. Jadi, minyak merupakan pilihan yang tepat. Hal ini kerana, minyak dapat mencairkan capsaicin yang terkandung dalam cili tersebut. Seterusnya, bilaslah dengan air sabun.

3. Menggunakan cuka

Capsaicin ini bersifat alkali, jadi kena gunakan satu bahan yang bersifat asid untuk meneutralkannya semula. Jadi contoh bahan asid yang boleh didapati adalah seperti, cuka, sos tomato, perahan jus limau dan air asam

4. Menggunakan alkohol

Alkohol juga boleh digunakan untuk pensanitasi tangan jika terasa pijar. Kena gunakan dengan kuantiti yang banyak.

5. Menggunakan losyen

Setiap losyen yang terjual mempunyai kandungan minyak di dalamnya. Jadi, minyak yang terdapat di dalam losyen itulah dapat melarutkan capsaicin di tangan. Selepas memakai losyen, maka bilaslah dengan air sabun.

6. Menggunakan tuala, berus garam atau hampas kelapa.

Capsaicin juga dapat dihilangkan dengan geseran. Jadi, untuk menghilangkannya, maka gosoklah tangan anda dengan tuala, berus garam atau hampas kelapa. 


Sekian sahaja entri untuk kali ini. Semoga bermanfaat.