Makmum 2 adalah sebuah movie horor Indonesia tahun 2021 oleh produksi Blue Water Films dan Dee Company yang diarahkan oleh Guntur Soeharjanto. Movie ini merupakan sekuel dari movie Makmum di tahun 2019 dan diadaptasi dari film pendek karya Riza Pahlevi. 

Movie ini ditayangkan di pawagam Indonesia pada 30 Desember 2021 dan juga ditayangkan di pawagam Malaysia, Singapura, dan Brunei Darussalam pada 13 Januari 2022.

Sinopsis

Selepas kematian suaminya, Rini bersama anaknya Hafiz pulang ke kampung kerana ingin melawat dan menguruskan pengebumian makciknya yang baru sahaja meninggal dunia. Kata orang kampung, makciknya menemui ajal akibat pergi ke Hutan Larangan. Rini sama sekali tidak percaya dan akan merungkaikan masalah itu sendiri. Sejak hari pertama kedatangan Rini ke kampung tersebut, pelbagai peristiwa aneh yang berlaku. Antaranya, jin Khanzab iaitu hantu Makmum sering mengganggunya ketika solat seakan-akan mahu memberi petunjuk kepadanya. Keadaan semakin memburuk apabila anaknya, Hafiz hilang dan ditemukan di dalam Hutan Larangan itu. Rini cuba untuk menyembuhkan Hafiz dengan caranya sendiri. 

Para pelakon

Titi Kamal sebagai Rini
Samuel Rizal sebagai  Alif
Pritt Timothy sebagai Pak Ustadz
Kukuh Prasetya sebagai  Pemandu
Marcella Zalianty sebagai Aisyah
Dea Panendra sebagai Lastri
Otig Pakis sebagai Mbah Zahar
Ence Bagus sebagai  Dika
Jason Doulez Beunaya Bangun sebagai Hafiz
Seteng Yuniawan sebagai  Petugas PLN
Fuad Idris sebagai Pak Ajis
Tomo Idris sebagai  Doktor
Misha Jeter sebagai Ningsih
Zayen Aqilah sebagai Budak tempang 
Yusuf Ozkan sebagai Afdal


REVIEW*
Sebenarnya aku sudah lama tonton movie ini dekat pawagam, cuma masih belum berkesempatan untuk review. Movie ini kalau korang tidak menonton Makmum 1 pun tidak mengapa, storyline nya amat berbeza berbanding Makmum 1. Pelakon utamanya masih tidak berubah, namun beberapa pelakon yang asal telah ditukar. Kiranya dalam movie Makmum 2 ini banyak pelakon barulah. 

Movie ini masih lagi ditayangkan di pawagam, jadi jangan lepaskan peluang korang untuk tengok. Bagi aku movie ini ada sedikit elemen keseramannya dan jumpscare pada awal-awal movie. Cuma, aku sedikit tertanya-tanya watak pada akhir movie dan siapa budak pada pertengahan movie tersebut. Masih lagi timbul tanda tanya. Aku harap akan ada terungkailah persoalan itu pada movie yang akan datang. Bahagian jumpscare movie ini aku bagi 7/10 sebab berjaya membuatkan aku terkejut dan masa aku tengok movie ini aku pejam mata jugak lah, mana tahu ada hantu keluar ke kan. 

Namun, apabila sampai ke pengakhiran cerita, bagi aku cerita ini agak dragging dan pengajaran utama cerita ini adalah bersama-samalah menjaga alam sekitar kita kerana makhluk halus di dalam Hutan Larangan itu tidak mahu penduduk menebang pokok yang sudah mereka diami sejak beribu-ribu tahun lamanya. Akibat itu, pembinaan masjid asyik tertangguh kerana di bahagian dindingnya retak terus. Jadi, untuk korang yang nak lihat sendiri movie ini di pawagam, korang boleh pergi di pawagam yang berdekatan. Bagi aku tak salah untuk menonton, cuma janganlah sampai mengganggu diri kita sewaktu solat sudah. 

Sekian sahaja entri untuk kali ini. Nah, aku belanja trailer untuk movie ini