Monday 28 March 2022

DIY Permainan Bowling Untuk Anak-Anak

 


Sumber gambar: ziggityzoom.com

Selamat malam, aku harap korang sihat hendaknya. Aku nak berkongsi sedikit tentang permainan yang ibu bapa boleh buat di rumah. Setidak-tidaknya ibu bapa boleh create persekitaran yang menarik untuk anak-anak. Permainan ini bukan sahaja dapat menjimatkan kos. Korang jugak dah tak payah beli permainan bowling dekat DIY. 

Macam mana aku boleh terfikir nak buat bowling ini? Semasa aku praktikum, aku nak buat satu permainan bagi murid seronok belajar. Jadi, idea untuk mewujudkan permainan ini automatik terkeluar tau. 

Baiklah, sebenarnya bahan-bahan untuk permainan bowling ini amat mudah didapati. Korang pun tak pening-pening nak cari permainan bowling. Nah aku kongsikan senarai peralatan yang diperlukan. 

Peralatan:
Botol kosong (Ikutlah nak berapa pun, aku ambik 3 botol sahaja)
Kertas yang tak digunakan (Gumpal menjadi bola)
Selotape


Langkah:

Langkah pertama, korang kena cari botol kosong seperti dalam gambar ini ya. Ikutlah brand apa pun, asalkan botol. 



Langkah kedua, korang ambiklah beberapa helai kertas yang tak diguna dan gunakan selotape untuk membuat gumpalan menjadi bola. Nak jadikan bola daripada kertas tu kukuhlah. Nanti kertas tu asyik terkeluar saja. 



Tadaaa!! Dah siap, korang dah boleh susun botol-botol itu menjadi pin bowling. Sangat mudah bukan. Aku harap, korang gunakanlah idea ini untuk bermain sambil belajar untuk anak-anak. Mereka juga akan lebih aktif untuk belajar. 




Sekian sahaja entry untuk kali ini.

 

4 comments:

Popular Posts