Friday 13 January 2023

Movie Review: Orphan First Kill (2022)




Orphan: First Kill adalah film horror/thriller Amerika Serikat tahun 2022 yang disutradarai William Brent Bell dari naskhah yang ditulis David Coggeshall. Film ini adalah prekuel dari Orphan (2009). Produser Alex Mace dan produser eksekutif David Leslie Johnson-McGoldrick masing-masing menjadi penulis cerita dan penulis naskah dari film aslinya. Isabelle Fuhrman kembali melakonkan Esther serta Julia Stiles dan Morgan Giraudet turut membintangi film ini. Film ini diproduksi oleh Paramount Players, Dark Castle Entertainment, Entertainment One, dan Sierra/Affinity.

Pelakon

Isabelle Fuhrman sebagai Leena Klammer / Esther

Morgan Giraudet sebagai James Klammer

Rossif Sutherland

Matthew Finlan sebagai Gunnar

Hiro Kanagawa sebagai Donnan

Julia Stiles


Sinopsis

Pada 26 Januari 2007, pesakit psikiatri Estonia Leena Klammer, seorang wanita berusia 31 tahun dengan gangguan hormon jarang dipanggil hypopituitarism yang memberikannya rupa seorang kanak-kanak berusia 9 tahun, mengatur pelarian dari Institut Saarne dengan menggoda dan membunuh seorang pengawal dan bersembunyi di dalam kereta Anna, seorang ahli terapi seni. Selepas memecah masuk ke rumah Anna dan membunuhnya, Leena mencari gadis Amerika yang hilang dan mendapati bahawa dia mempunyai persamaan dengan seorang gadis bernama Esther Albright, yang hilang pada tahun 2003. Kemudian, menyamar sebagai seorang gadis yang hilang, Leena didatangi oleh seorang pegawai polis Rusia dan memperkenalkan dirinya sebagai "Esther", mendakwa bahawa ibu bapanya berada di Amerika Syarikat.

Di Darien, Connecticut, artis kaya Allen Albright dan isterinya, dermawan Tricia, yang sejak itu bersetuju dengan kehilangan anak perempuan mereka, dimaklumkan oleh Detektif Donnan bahawa "Esther" telah ditemui. Tricia pergi ke kedutaan A.S. di Moscow di mana dia bertemu semula dengan Esther. Tricia membawa Esther pulang dan serta-merta mula berasa ragu-ragu apabila dia menyedari bahawa Esther telah melupakan kematian neneknya atau kemahiran melukisnya telah meningkat dengan pesat berbanding sebelum dia menghilang. Leena semakin menyayangi Allen selepas mereka berdua mula terikat dengan kemahiran melukis mereka dan cuba memisahkannya daripada Tricia.

Semasa Tricia dan Allen menghadiri gala amal yang dihoskan oleh Tricia, Donnan tiba di rumah dan mencuri rekod vinil dari bilik Esther yang mempunyai cap jari Leena di atasnya. Dia membawanya pulang ke rumahnya, tidak menyedari bahawa Leena telah mengikutinya, dan menganalisis cap jari untuk mendapati ia bukan padanan. Leena menyerang Donnan sebelum Tricia tiba, setelah mengikut Leena. Yang mengejutkan, Tricia menembaknya mati. Tricia mendedahkan bahawa dia tahu Leena bukan Esther, yang meninggal dunia empat tahun sebelumnya semasa pertengkaran dengan anak lelaki Tricia, Gunnar, yang Tricia tutup tanpa pengetahuan Allen. Leena mendedahkan identiti sebenar kepada Tricia, dan kedua-duanya kemudian membuang mayat Donnan ke dalam bilik bawah tanah tempat Esther dikebumikan dan membingkai kehilangannya sebagai perjalanan bercuti dengan memalsukan e-mel ke balai polis.

Mengetahui bahawa ia akan menjadi terlalu mencurigakan jika "Esther" hilang semula, Tricia bersetuju untuk meneruskan tindakan Leena demi Allen, dan Leena dan Tricia tetap berjaga-jaga antara satu sama lain. Tricia akhirnya cuba meracuni Leena semasa makan malam, tetapi Leena enggan makan makanan itu dan meminta maaf. Leena menyuapkan makanan kepada tikus yang tinggal di dalam biliknya dan kemudian mendapati tikus itu mati akibat termakan makanan beracun. Leena membalas dengan membuat smoothie hijau yang dicampur dengan bangkai tikus untuk Tricia. Allen mendedahkan dia akan pergi ke bandar untuk bertemu tentang galeri seni yang berpotensi. Di stesen kereta api, Leena cuba membunuh Tricia dan Gunnar dengan menolak mereka di hadapan kereta api, tetapi percubaannya diganggu secara tidak sengaja oleh penumpang yang lalu lalang. Dengan Allen pergi, Leena cuba melarikan diri dengan mencuri kereta Tricia, tetapi dia segera ditemui oleh seorang pegawai polis.

Malam itu, Leena dibawa pulang ke rumah Albright dan Tricia dan Gunnar akhirnya memutuskan untuk membunuh Leena. Tricia cuba untuk membunuh diri, tetapi Leena melawan dan melarikan diri sebelum Gunnar melemparkannya ke bawah tangga. Terganggu dengan panggilan telefon daripada Allen, yang akan pulang ke rumah, Tricia dan Gunnar mencari Leena apabila dia hilang. Leena menembak Gunnar dengan panahan silang, kemudian menikamnya hingga mati dengan pedang pagarnya. Tricia dan Leena yang marah bergaduh di dapur, secara tidak sengaja menyebabkan rumah itu terbakar dalam proses dan pasangan itu melarikan diri ke bumbung apabila Allen pulang ke rumah.

Tricia dan Leena kedua-duanya tergelincir dan akhirnya berpaut pada bumbung, memohon Allen untuk menyelamatkan mereka, dengan Leena mendakwa Tricia menyerangnya, dan Tricia cuba mendedahkan kebenaran tentang Leena. Tidak dapat menyelamatkan mereka berdua, Allen memilih untuk membantu "Esther", menyebabkan Tricia kehilangan cengkamannya dan terjatuh sehingga mati. Allen kemudian memeriksa wajah Leena, yang menyebabkan gigi palsunya gugur. Menyedari dia bukan Esther, Leena cuba mempertahankan dirinya dengan mengatakan "dia melakukannya untuk mereka" dan bahawa dia "mencintai Allen", hanya untuk Allen memanggilnya "raksasa". Marah, dia menolaknya dari bumbung hingga mati. Leena kemudian berpakaian sebagai "Esther" dan meninggalkan rumah yang terbakar selepas membersihkan darah di mukanya.

Kemudian, "Esther" dipindahkan ke rumah anak yatim di mana dia menunggu keluarga baru untuk mengambilnya sebagai anak angkat.


Review

Cerita ni aku dah tengok tahun lepas. Aku ada tengok Orphan (2009) masa PKP dulu. Serious mind blowing dan aku tak terfikir pun bagaimana seorang budak yang begitu genius menyusun plot pembunuhan. Rupa-rupanya dia bukanlah seorang budak biasa. 

Sebab Esther dalam cerita tu tersangatlah comel. Jadi, aku tak terfikir pun dialah yang punca segala kematian tersebut. 


Kepada yang baru pertama kali nak tonton cerita ni, aku sarankan korang tengok cerita Orphan: First Kill dulu, lepas tu korang boleh proceed tengok Orphan pulak. Sebab cerita Orphan First Kill ini dia lebih kepada awal-awal bagaimana Lenna tu tukar nama dia sebagai Esther. 

Kalau korang tengok cerita Orphan saja, korang tak akan faham sikit sebab cerita tu dia ada flashback. Tapi tak banyak. Muka Esther dalam cerita ni tak banyak berubah. Cute saja. 


Kepada yang takut tengok darah, korang boleh skip saja part tu, sebab memang ada scene darah-darah. Aku mula-mula tengok pun aku rasa pening. Haha. Over all, cerita ni sangat best, dan pengajaran dia dekat sini, kita tak boleh percayakan sangat orang luar datang masuk keluarga kita. Sebab kita tak tahu apa agenda dia nak buat. 

Mak kepada Esther tu punyalah rindu anak dia, tapi yang dia dapat bukanlah Esther, sebaliknya Lenna. Sebenarnya ada plot twist di sini kerana mak Esther tulah yang bunuh anaknya sendiri. Dan dia mengharapkan Esther tu tak kan hidup balik. Tapi, memandangkan ayah Esther tu terlalu sayang pada Esther, dia sanggup mencari sampailah terjumpa Lenna yang menyamar menjadi Esther. Gila kan dia punya twist! Aku pun sampai tak boleh brain kenapa mak Esther tu tergamak bunuh anak dia sendiri weh!

Okeylah, sekian saja entri kali, korang cubalah tengok cerita ni. Best!

5 comments:

  1. Menarik ni..
    Mostly mat saleh ni suka buat 2nd film as their flashback from the 1st film kan..
    Tu kadang2 orang confuse jalan citer dia..
    Tapi budak tu cute.. pandai la dia ambik watak tu..

    ReplyDelete
  2. macam best...tapi ammi takut nak tengok cerita macam ni sbb nanti ammi terfikir2 masa tidur

    ReplyDelete

Popular Posts